Sewa Tapak Iklan seperti Sidebar Kanan Zaza atau servise yang lain..Interested? Sila Email Zaza at write2zaza@yahoo.com Maklumat lanjut,Click -->
SINI! .

Tuesday, December 21, 2010

PAP SMEAR,Okezz Ker???


Semalam Zaza ada gitau kan Zaza ada pergi klinik nak buat appoinment bila nak buat PAP SMEAR kn -->>SINI...So korang dah buat ker???Klu dah cerita la pada Zaza yg penakot neh..So Zaza dah cari info cket ttg Pap Smear neh.


Apakah itu ujian Pap Smear?

  • Merupakan suatu ujian untuk memeriksa kesihatan servik.
  • Ia boleh menyelamatkan nyawa anda
  • Ia adalah satu saringan untuk mengesan keadaan pra-kanser (sebelum terjadi) iaitu terdapat sel serviks luar biasa yang boleh mengakibatkan kanser.
  • Ia adalah satu prosidur yang mudah di mana sedikit sel diambil dari servik dan dihantar ke makmal untuk kajian.
  • Tidak perlu ubat atau bius.
  • Mengambil masa beberapa minit sahaja.

Adakah ujian itu menyakitkan?

 

  • Tidak menyakitkan.
  • Jika anda merasa tegang semasa prosidur dijalankan, anda mungkin rasa tidak selesa, cuba relak dan tarik nafas panjang.

Apakah yang sebenar berlaku semasa ujian tersebut dilakukan?


  • Tanggalkan seluar dalam.
  • Berbaring di atas katil.
  • Doktor atau jururawat akan memasukkan alat kecil yang dinamakan spekulum ke dalam vagina dengan lembut supaya servik boleh dilihat.
  • Sejenis kayu 'wooden spatula' dan berus yang kecil 'cytobrush' dimasukkan ke dalam pangkal rahim (keseluruhan servik 360o) untuk mengambil sedikit sel.
  • Sampel ini disapu di atas slaid dan dihantar ke makmal untuk diperiksa di bawah mikroskopi dimana laporan akan dibuat.
  • Ujian ini mengambil masa beberapa minit sahaja.

So untuk maklumat lebih lanjut klik sini okezz --->>> PAP SMEAR

5 000 Say i'm cute 내가 귀엽다고 말해:

Cik Ila said...

ohhh..baru tau psl ni..nice info sharing.. :)

Redbloodsnow said...

erkss...nyilu lak terasa down there..haha :P akak lom pnah lg lalui ujian nih.

coming soon..adoiyaii...ngeriiii.

akuanakpahang said...

Salam perkenalan.. entah tak tau apa kehalnya tu :)
New Entry "Jika anda seorang Blogger."

Softtouch [Hanim] said...

akak xbuat lagi..takut plak...malu pun ada..heeeeee

Anonymous said...

I love thepinkbloggerprincess.blogspot.com! Here I always find a lot of helpful information for myself. Thanks you for your work.
Webmaster of http://loveepicentre.com and http://movieszone.eu
Best regards





 
Design by Zaza Zafran |작별 다시 올 |© all rights reserved.