Zaza Zafran™: Ini Fakta OK Bkn Auta

03 January 2011

Ini Fakta OK Bkn Auta

Sejarah Jambatan Pulau Pinang... (",)


Korang kalo pi Pulau Pinang korang akan naik feri @ lalu ikut jambatan Pulau Pinang????

Utk pengetahuan semua, jambatan Pulau Pinang ni mula dibuka pd 14 September 1985 utk kenderaan awam. Panjang keseluruhan jambatan nie adalah 13.5 km, yg menjadikannya antara jambatan terpanjang kat dunia. Sebelum thun 1985, utk pegi ke pulau, pengangkutan utama adalah feri yg kita dok naik sekarang tu.

Tarikh2 penting:
  • Awal 1970-an - Tun Abdul Razak mencadangkan pembinaan jambatan bg menghubungkan Seberang Perai dgn Pulau Pinang
  • Akhir 1970-an - Tun Hussein Onn merancang utk membinanya
  • 23 Julai 1981 - Menteri Kerja Raya, S Samy Vellu mengumumkan jambatan Pulau Pinang akan mengikut konsep Jambatan San Fransisco Golden Gate
  • 1982 - pembinaan bermula
  • 3 Ogos 1985 - perasmian oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad
  • 14 September 1985 - pembukaan rasmi jambatan kepada kenderaan awam
Beberapa hari sebelum Jambatan Pulau Pinang dibuka kepada kenderaan awam melaluinya untuk pertama kali pada 1985, orang ramai telah diberi peluang untuk berjalan di atas jambatan sepanjang 13.5km itu. Ia satu peluang istimewa yang mungkin tidak akan berulang lagi, dan oleh kerana jambatan itu suatu binaan yang mengagumkan ketika itu, beribu-ribu orang mengambil peluang tersebut.

sewaktu dalam pembinaan


Perdana Menteri, Ketua Menteri Pulau Pinang
dan Menteri Kerja Raya bersama isteri masing2 sewaktu perasmian


Hanya sekali dalam sejarah, majlis makan malam atas Jambatan Pulau Pinang


sesi berjalan jalan di atas jambatan pulau penang, skali ni jer, pasni xda dah kot kcuali kalo aku jd menteri besar ..haha



kredit kat budak botak11 ---->hg mmg hensem! ahak

3 comments:

  1. takkan ada dah nak makan n berjalan di atas jambatan tu sekarang.mesti syokkan.

    ReplyDelete
  2. satu hari nanti nak pergi ke pulau pinang kalau ada rezeki.. =)

    ReplyDelete

Welcome To Zaza The Witch Blog

1)Tq sbb visit blog Zaza yg xcomel neh..huhu
2)Sila tinggalkan komen yg comel2 je ek...wink
3)Thanks Be My Followers

Zaza Zafran™ © . Designed by Zaza Zafran™